Arran de la informació publicada a El Periódico, Antifrau obre una investigació a Figueres, adjunto l'article publicat conjuntament, en data 31 d'agost de 2010, al Setmanari de l'Alt Empordà i Hora Nova, sota el títol El discret encant de la burgesia o quan el mecenatge es converteix negoci:
Els
historiadors ens expliquen com la societat civil del XIX i del primer terç del
segle XX manté un fort compromís per la modernització de l’economia, amb
iniciatives pioneres i la constitució d’entitats representatives dins el
sector; així com també amb una important implicació amb la cultura a través del
mecenatge, en definitiva amb una actitud
de servei al bé comú de la societat empordanesa i amb un compromís amb el País
.
En
aquest sentit, cal destacar iniciatives de la burgesia agrària de finals del
dinou, amb Narcís Fages de Romà com a referent, liderant el creixement
econòmic, amb la creació de la Cambra Agrària de l’Empordà i la Granja-Escola
de Fortianell. A Figueres es crea el primer col·legi d’humanitats, més tard el
primer institut en una ciutat no capital de província, que tindrà un paper
important en el camp de l’art i com a
impulsor del que serà el Museu de l’Empordà, amb una col·lecció que és fruït,
fonamentalment, de donacions, destacant la de Josep Rubaudonadeu, entre finals
del XIX i principi del XX.
Per
altra banda, la burgesia industrial figuerenca de finals del XIX i principis
del XX també manifesta una clara voluntat d’implicació a la vida social i
col·lectiva de la ciutat. És l’època del mecenatge. Exemples com Marià
Vilallonga en la fundació de l’Asil, que comença a funcionar el 1886 i al qual
hi fa importants donacions econòmiques. Com Joan Clerch i Nicolau amb un llegat
que possibilita el funcionament d’una escola d’arts i oficis, del qual avui
perviu la Fundació que porta el seu nom. O com els empresaris Carles Cusi i Pau
Pagès, amb trajectòries molt paral·leles són els que fan possible l’existència
de dos importants cinemes-teatres a Figueres (Sala Edison -1914- i el Teatre
Cinema el Jardí -1915-), per posar només uns exemples.
Avui,
la societat civil del segle XXI manté una actitud molt diferent a la descrita
anteriorment, tret d’alguna lloable excepció, com és l’exemple del Museu de la
Tècnica de l’Empordà, creat i finançat per la Fundació Pere Padrosa-Margarita
Pierre, que recentment d’una forma totalment merescuda, l’Ajuntament de
Figueres ha acordat concedir-li la Fulla de Figuera de Plata al Mèrit.
Avui, com recordava Pere Gifre fa uns
mesos en un acte públic, se’ns fa difícil d’imaginar la societat civil
organitzada, liderada per la burgesia empordanesa, obrint instituts abans
d’hora, emprenent granges-escoles per preparar els treballadors, ni tampoc fent
donacions als museus empordanesos d’obra pròpia. Avui ens trobem que quan
aquesta societat civil es vol organitzar és per a objectius i amb formes molt
diferents dels nostres avantpassats. Com demanar terrenys públics per a
construir una escola privada d’elit per a satisfer els interessos particulars
d’una iniciativa al servei d’uns pocs. Quan si la seva inversió, terrenys i
construcció, així com el seu funcionament, anés a càrrec dels seus promotors i
de les famílies que hi porten els seus fills seria una lloable i benvinguda
iniciativa, mereixedora dels incentius que per normativa estan establerts per a
les activitats econòmiques, com a creadores de riquesa i generadores
d’ocupació. I quan, des de l’àmbit privat, s’implica per a potenciar la
formació professional d’un sector important de la nostra economia, com serà
l’Escola d’Hostaleria de l’Alt Empordà, el mecenatge previst inicialment corre
el risc d’acabar-se convertint en un negoci.
Els
orígens de la futura Escola d’Hostaleria cal situar-los en el conveni de
col·laboració, signat el 22 de març de 2006, entre el Departament d’Educació de
la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Figueres, la Cambra de Comerç de
Girona, l’Associació per a la Formació Ocupacional a l’Alt Empordà i la
Fundació privada Miquel. En el marc d’aquest conveni, les diferents parts
assumeixen diferents compromisos, entre els quals, l’Ajuntament de Figueres
cedeix els terrenys, i la Fundació privada Miquel es compromet a finançar i
construir, al seu càrrec, l’Escola d’Hostaleria de l’Alt Empordà i a fer-hi les
instal·lacions necessàries per al seu funcionament, així com a fer-se càrrec de
les despeses de manteniment de l’edifici. En definitiva, una iniciativa
público-privada que tant a l’acte de signatura del conveni com en l’acte de
presentació de l’avantprojecte, celebrat el 27 d’octubre de 2006 amb
l’assistència del President Pasqual Maragall, es va posar l’accent en el clar
exemple de mecenatge que representava el finançament privat d’aquesta Escola.
Una iniciativa que pretenia entroncar amb la millor etapa de compromís de la
societat empordanesa amb el bé comú, l’etapa des de mitjans del dinou i fins a
l’esclat de la guerra, però que malauradament no serà així perquè la realitat
serà una altra de ben diferent.
La
Fundació privada Miquel representada pel Sr. Amadeu Miquel -personalitzo perquè
considero que aquesta entitat està gestionada d’una forma totalment
individualitzada-, des dels compromisos assolits ara fa més de 4 anys a avui en
dia, ha donat un gir radical a l’essència d’aquest projecte, passant d’un
caràcter clarament de mecenatge amb el compromís de construir l’edifici i
mantenir-lo, així com dotar-lo de les instal·lacions necessàries pel seu
funcionament i amb un finançament al seu càrrec, a una operació estrictament
que podem qualificar de negoci privat. Sinó com podem qualificar que la dita
Fundació enlloc de fer-se càrrec de la totalitat de la inversió de l’Escola i
del seu manteniment, a hores d’ara, diferents administracions i entitats
públiques hagin compromès aportacions econòmiques superiors a un milió i mig
d’euros (1.500.000€) al finançament de la construcció i equipaments de
l’Escola, així com establir el cobrament d’un lloguer mensual de 6.000 euros
(72.000€ anuals) a favor de la Fundació?
El
discret encant de la burgesia és el títol d’una pel·lícula de Luis Buñuel, on
dos matrimonis intenten fer un sopar i que per diferents circumstàncies es
frustrarà. El vell somni de l’Escola d’Hostaleria de l’Alt Empordà,
sortosament, no es frustrarà i dins de pocs dies començarà a funcionar. En
aquest cas, però, el cost de l’Escola no el pagarà una entitat privada com a
acte de mecenatge entès com el patrocini de la seva construcció, equipaments i
manteniment sense exigir cap contrapartida econòmica, sinó que el pagarem entre
tots, el pagarem els ciutadans amb els nostres impostos, i també, amb l’esforç
del teixit empresarial del sector, gràcies al discret encant d’un referent de
la nostra burgesia que ha sabut atreure recursos públics i establir la
contraprestació d’un lloguer cap a unes obligacions que havia assumit
personalment.
El
discret encant d’aquest referent de la nostra burgesia deu haver estat també el
motiu de l’aquiescència dels nostres representants locals, de tots; el seu
silenci és la millor expressió de conformitat
i la seva acceptació de canviar l’essència d’un projecte basat en el
mecenatge per a convertir-se en un negoci d’un dels seus promotors. És una actitud
que em dol, sobretot d’aquells que s’aixopluguen sota unes sigles, que vaig
representar durant molts anys, i el seu comportament polític, en aquest i
altres temes, representa la claudicació d’uns principis que l’alcalde Nadal
expressa amb una gran claredat en El
sentit de la ciutat (1998): “La
ciutat esdevé així l’eina bàsica, el camp d’experimentació més directe, del
contracte democràtic com a expressió voluntària d’una societat organitzada en
drets i deures. La democràcia té, des d’aquesta òptica, una exigència que no és
merament formal; la transparència, el control dels grups de poder, la voluntat
de reduir les diferències de renda, esdevé fonamental. Fonamental per a la
majoria i negatiu per als interessos d’una minoria. La negació d’uns controls i
d’un sistema de drets i deures és el primer pas per a la negació més genèrica
del contracte democràtic, com si no afectés de manera igualitària el conjunt de
la societat. Amb menys obligacions i més drets per a aquells que acaparen i
controlen l’espai físic, el sòl, com a forma de creixement físic de la ciutat i
com a mecanisme de control social i d’imposició de determinades formes
d’organització”.
El
discret encant de la burgesia o quan el mecenatge es converteix en negoci de
ben segur que mereixeria una dedicatòria en forma d’epigrama de Fages de
Climent, encara que entre els molts que n’escriví el gran poeta empordanès
podríem trobar-hi l’expressió satírica d’aquesta història, com en aquest:
En els més vells municipis
i en reculades edats,
es muden per quantitats
els més honrosos principis.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada