Article publicat al digital Figueres.com
(27 d'octubre de 2015)
Enllaç: http://www.figueres.com/opinio-cultura-i-politica/
Al pròleg del meu llibre Gent
de l'Empordà, Vicenç
Pagès hi escriu:
«Aquest Empordà feiner i endreçat coexisteix amb un altre
d'irreverent i poca-solta». Amb aquestes paraules, Pagès recorda
que, a mitjans dels 90, quan es va programar l'exposició «L'Empordà,
terra d'artistes»,
va sorgir una iniciativa paral·lela: «la contraexposició
figuerenca titulada «L'Empordà,
terra d'autistes»,
que reivindicava un art més trencador, o simplement més
contemporani». La meva assistència a la inauguració de l'exposició
autista li servia a Pagès per afirmar que «l'Empordà oficial i el
visceral no són tan diferents».
Amb la perspectiva del temps,
crec que aquest «Empordà, terra d'autistes» va marcar un punt
d'inflexió dins la cultura empordanesa. Poc temps després, el 1998,
naixia el Consorci del Museu de l'Empordà i se n'encarregava la
direcció a Anna Capella. Fins llavors (i des del 1971), el Museu de
l'Empordà funcionava com un museu d'arqueologia i d'història de
l'art, amb una trajectòria molt meritòria i lloable. Però amb el
Consorci i amb Anna Capella al capdavant, va començar un camí que
va permetre incorporar dos àmbits nous en l'activitat del Museu: la
recerca i la investigació històrica i la presència de l'art
contemporani.
Tot allò que en altres
ciutats més grans funciona en tres equipaments diferents –Museu
d'Art, Museu d'Història de la Ciutat i Centre de Cultura
Contemporània– a Figueres, ho concentràvem en un de sol; i tot
això, per postres, amb les limitacions que ens imposava l'estructura
del mateix edifici. Una qüestió que, durant la meva etapa com a
alcalde, no vàrem saber resoldre.
El nomenament d'Anna Capella
com a directora del Museu de Mataró m'ha omplert de satisfacció. En
primer lloc, per la trajectòria i les capacitats de l'Anna, que ha
guanyat el concurs per dirigir el museu de la capital del Maresme,
però, al mateix temps, perquè serveix de reconeixement a la feinada
d'aquests disset anys previs, durant els quals ha dirigit el museu de
l'Empordà, amb encert, rigor i coneixement.
Canviar la direcció d'un
equipament cultural com un museu és un acte molt legítim i, de ben
segur, molt convenient després d'un exercici perllongat en el temps.
Ara bé; aquests canvis haurien d'obeir sempre a projectes i plans
estratègics de futur i mai a motivacions exclusivament de caràcter
polític. I sobretot, no haurien de deixar mai un lloc buit en la
direcció que ha de gestionar de l'equipament.
Quan la mala política
decideix ficar cullerada en el món de la cultura, els resultats
acostumen a ser catastròfics. En aquest sentit, coincideixo de ple
amb el pensament de Ferran Mascarell i Jordi Martí, dos personatges
rellevants en la gestió cultural del nostre País. Estic d'acord amb
Mascarell quan diu: “democratitzar la cultura obliga a
democratitzar-ne la gestió i allunyar-la, al mateix temps, dels
mecanismes d’exercici quotidià del poder polític”. I li dono la
raó a Martí quan assegura: "la cultura necessita distància
amb el poder polític. Cal preservar el seu paper de crítica. Com
sigui!". Dues reflexions que comparteixo no tan sols des del
punt de vista teòric, sinó des de la pràctica quotidiana. Per
això, quan vaig deixar l'Alcaldia, em va impressionar, de forma molt
positiva, que Anna Capella em digués: «gràcies, per haver-me
deixat treballar en llibertat».
Tot això lliga molt bé amb
un pensament de George Steiner, un dels grans pensadors europeus
contemporanis, que trobo digne de reflexió per part dels
responsables públics de qualsevol administració. Diu Steiner: «No
és la censura política allò que mata la cultura: ho fan el
despotisme del mercat i els estímuls de l'estrellat comercialitzat».
La frase posa en relleu, com han mostrat episodis que hem viscut no
fa gaire, que la censura, en una democràcia, aconsegueix l'efecte
invers que vol perseguir, perquè acaba donant més visibilitat a
l'obra o a l'acció censurada i, per tant, li atorga molta més
projecció pública.
L'èxit del 7è festival de
cultura contemporània Ingràvid, de Figueres, demostra que les
polèmiques acaben donant més notorietat, i que, al mateix temps,
sense l'acceptació del públic, la seva funció quedaria molt
reduïda. Perquè com ha escrit Sebastià Roig, «l'art també té la
funció d'incomodar, provocar debats i moure'ns a la reflexió. Just
el que pretén el festival Ingràvid».
L'art contemporani va arribar
per quedar-se. Els impulsors del moviment a Figueres i l'Empordà se
situaven en una terra d'autistes, però avui ja formen part, per
mèrits propis, de l'Empordà,
terra d'artistes. I
des de la política, cal preservar el paper crític de la cultura,
com a via per a forjar ciutadans cultes, lliures i compromesos. Fer
just el contrari, en canvi, equival a demostrar una gran
desconeixença de la societat en què vivim.
Joan Armangué
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada