dimarts, 3 d’abril del 2012

Les finances municipals de Figueres

Article publicat a Diari de Girona (3 d'abril de 2012)


"El més gravós que té l'Ajuntament en aquests moments és el conveni laboral que es va negociar l'any 2006 i el de l'empresa mixta Ecoserveis, que es va fer l'any 2001, que suposa un cost brutal i el model del qual caldrà revisar en els propers anys". Així és com l'alcalde, Santi Vila, va justificar el que considera un problema estructural per a les finances municipals.

Davant aquesta afirmació i entenent que no s'ajusta a la realitat, em considero amb el deure d'aportar algunes dades que demostren la seva feblesa argumental. En primer lloc, atribuir a un conveni laboral del 2006 com un problema quan han passat tants anys, excedint-se en el temps fixat per a fer un nou conveni, ho considero una mala excusa. El pacte de condicions de treball del personal funcionari i el conveni col·lectiu de condicions de treball del personal laboral de l'Ajuntament de Figueres tenia una vigència pels anys 2006-2008, fins al 31 de desembre de 2008. Si avui continua vigent és perquè cap de les parts que l'han concertat ha denunciat la seva vigència i així s'ha anat prorrogant per períodes successius d'un any. De moment, un total de 4 pròrrogues!

En segon lloc, quant a Fisersa Ecoserveis, les dades econòmiques del període 2007-2011 demostren on està el problema, precisament dins aquest període i no abans. Tant en aquest tema, com en el de les condicions del personal funcionari i laboral, l'afirmació de l'alcalde Vila és una clara distorsió de la realitat, en no assumir la pròpia responsabilitat dels governs municipals sorgits des del 2007, tant per les decisions preses com per les que s'han deixat de prendre. Per tant, el problema estructural de les finances municipals es genera en el període que s'inicia a mitjan 2007; només recordar que el nou govern es va trobar amb un superàvit de més de 6 milions d'euros i avui el dèficit acumulat és de 9 milions d'euros.

Fisersa Ecoserveis com a empresa d'economia mixta promocionada per l'Ajuntament de Figueres, es crea a l'any 2001 a fi d'unificar i centralitzar diversos serveis públics urbans que tenen influència sobre el manteniment de l'entorn urbà i el medi ambient: recollida de residus; deixalleria; enllumenat; neteja viària i zones verdes. Abans de la creació de Fisersa Ecoserveis, els serveis que presta es gestionaven per diferents sistemes: Recollida de residus i neteja viària per concessió a una empresa privada; Enllumenat públic per empresa municipal; Zones verdes per gestió directe de l'Ajuntament i la Deixalleria municipal (servei de nova creació).

L'any 2007, per gestionar aquests serveis la facturació de l'empresa mixta a l'Ajuntament va ser de 4,47 milions d'euros. L'any 2011, per gestionar els mateixos serveis la facturació va ser de 8,18 milions d'euros. És a dir, per gestionar els mateixos serveis a l'Ajuntament li costen 3,71 milions d'euros més. L'Ajuntament de Figueres paga el 2011 un 83% més pels mateixos serveis prestats per Fisersa Ecoserveis el 2007.

La facturació de Fisersa Ecoserveis a l'Ajuntament de Figueres durant els 5 exercicis de 2007 a 2011, que és allò que l'Ajuntament ha pagat a l'empresa mixta per la gestió dels serveis que té encomanats, ha estat la següent: 2007 (4,47 milions d'euros); 2008 (6,27 milions); 2009 (6,79 milions); 2010 (7,81 milions); 2011 (8,18 milions). 

Com es pot comprovar, en el primer any del nou govern, l'any 2008, és quan la facturació passa de 4,47 milions d'euros a 6,27 milions d'euros, que representa un augment del 40,26% en un sol exercici. La raó bàsica d'aquest augment, són els increments desmesurats de les despeses de personal, amb augments de sous per sobre de tots els altres treballadors públics amb la finalitat d'evitar una vaga durant les primeres Festes i Fires de la Santa Creu del nou Govern municipal. És evident, que una altra part dels augments dels darrers anys són derivats de la millora, qualitativa i quantitativa, dels serveis prestats que ha repercutit positivament a la via pública. Augment: 2008 s/2007 = 40,26%; 2009 s/2008 = 8,29%; 2010 s/2009 = 15%; 2011 s/2010 = 4,73%.

En temps de crisi, en temps de retallades, la contenció de la despesa i l'austeritat han estat absents en la gestió de Fisersa Ecoserveis, com ho demostra que els augments anuals dels anys 2008, 2009, 2010 i 2011 estan molt per sobre dels augments anuals de l'IPC. L'augment de la facturació del 2011 en comparació a la del 2007 és del 83%. El cost brutal de l'empresa mixta Fisersa Ecoserveis per a l'Ajuntament es troba més en la gestió que se'n fa que del fet de la seva creació, com posen de manifest les dades.

El veritable problema estructural de les finances municipals cal situar-lo en el fort creixement de la despesa, al haver destinat pràcticament tot el superàvit del 2006 i ingressos finalistes per a inversions, com el cànon inicial dels dos nous aparcaments, a despesa corrent. Això, explica que en la liquidació del 2009 la despesa corrent fos superior un 36,25% a la del 2006, mentre que els ingressos corrents només varen créixer un 4,56% en el mateix període.

Davant l'afirmació injusta que encapçala aquest article i que distorsiona la realitat, i del silenci dels qui els pertoca més directament el debat polític municipal, sigui per desconeixement o per corresponsabilitat; la meva resposta només pretén explicar la meva part de veritat.

1 comentari:

  1. Ben je een huis of een vrouw? Het heeft enige financiële spanning of heeft geld nodig, onze methode biedt de mogelijkheid om het bedrag van de benodigde lening aan te geven en ook de duur waarmee de lening met een rentevoet van 3% volledig kan worden verkregen variëren van $ 3.000 tot $ 150.000. $ 00. Dit geeft u een echte kans om de nodige fondsen te verkrijgen. De geïnteresseerde kandidaten moeten per e-mail contact opnemen met. zennitloanfirm@gmail.com !!!!!!!!!!!!! ..............................

    ResponElimina