La crisi que es
va iniciar el 2007en el mercat financer dels USA, ha esdevingut una crisi
econòmica que està afectant amb molta profunditat la major part dels països
europeus. Una crisi que era el resultat de la desregulació del sistema financer
s’ha traslladat al conjunt de l’economia.
La punxada de la
bombolla immobiliària sobre la que països com el nostre havien mantingut el seu
creixement en va aprofundir i agreujar
els efectes amb una destrucció imparable d'ocupació.
Com a conseqüència
directa, la pràctica desaparició del crèdit, la reducció de l’activitat
econòmica i la pèrdua de confiança dels consumidors, han provocat una important
caiguda dels ingressos públics.
Els pressupostos
públics no van poder evitar la generació de dèficits molt significatius ni
l'augment del nivell de deute acumulat, posant en perill les prestacions
de l’Estat del Benestar i el mateix model social europeu.
Les polítiques
conservadores per fer front a la crisi econòmica, s’han fonamentat en el
concepte d’austeritat i han consistit en retallades a la despesa pública, tot
focalitzant com a objectius exclusius la reducció del dèficit públic i la
disminució del deute acumulat.
El manteniment
dels ingressos per la via de la reforma fiscal, només s’ha fet pressionant les
rendes del treball o els impostos indirectes, el que comporta un empobriment de les classes mitjanes i una significativa
contracció de la demanda.
Una política
tant més inacceptable en la mesura que no ha anat acompanyada d'una apel·lació
proporcional a les rendes i patrimonis de major nivell, ni a les rendes de
capital sobre els sectors que segueixen obtenint taxes de beneficis prou
elevades.
En el mateix
sentit es fa particularment escandalosa la lentitud en la
definició i posta en marxa de la nova regulació dels mercats financers
mundials, incloent la taxa sobre les transaccions financeres que el Parlament
europeu porta tant de temps tractant d’establir.
Els governs conservadors es refugien en
l'escassetat de recursos públics per disminuir les prestacions i la qualitat dels
serveis públics bàsics, especialment en Sanitat i Educació, i posant en dubte
el manteniment del sistema de Pensions.
A Catalunya i
Espanya l’efecte de la crisi econòmica general està sent especialment
impactant, degut a la dependència extrema que hi havia en relació al sector de
la construcció i dels serveis de baix valor afegit en l’hostaleria i el
turisme.
La recuperació
de la industria i la consolidació dels serveis avançats i d'alt valor afegit
han de ser elements centrals d'una política activa de creixement que el govern
actual no ha sigut capaç de promoure fins ara.
Els nivell
d’atur són socialment insostenibles,
quan ultrapassen el 25 per cent de la població activa i superen el 50 per cent
entre els joves que busquen la seva inserció laboral.
Els processos
d’exclusió social cada vegada són més notoris i fenòmens com els dels desnonaments, en són la seva
plasmació més dramàtica, sense que des dels àmbits governamentals s'hagi fet, fins
ara mateix, res per a pal·liar-ho.
La reforma
laboral implantada, no ha servit per
generar ocupació, sinó per abaratir acomiadaments, augmentar la precarietat
laboral i per baixar el nivell de salaris, fent la funció de millora de la
competitivitat que en crisis anteriors havien assumit les devaluacions de la moneda pròpia.
Tot i la
complexitat i dificultat d’una situació de crisi que no té respostes senzilles,
no es trobarà la sortida ni es recuperarà el camí del creixement econòmic amb
les polítiques d’austeritat actuals. No és més que dolor inútil.
Calen noves
polítiques reformistes per fer front a
la situació i invertir la tendència empobridora. Com ho avalen les experiències
d’alguns països, calen polítiques públiques expansives que fomentin l’activitat
econòmica i l’ocupació, com a única forma de recuperar la demanda agregada que va estretament
lligada a una dinàmica de creixement.
Un component
imprescindible d'aquesta política fiscal progressiva ha de ser l'aportació de
nous ingressos per part dels sectors de rendes i patrimonis més alts, una
aportació que en volum absolut potser no sigui suficient per compensar els dèficits
actuals dels nostres pressupostos públics, però que és condició necessària per
seguir demanant qualsevol esforç als treballadors i classes mitjanes que ja
porten cinc anys suportant majors càrregues
fiscals i creixents renúncies
socials.
I això no és
incompatible amb l'aplicació de criteris intel·ligents de desgravació fiscal
per aquells empresaris o inversors que dediquin recursos avui ociosos o
beneficis no distribuïts a la creació d'ocupació verificable i estable.
En aquest entorn
carregat d'incerteses i amb unes institucions europees que no saben superar el
condicionament negatiu que imposa l'hegemonia conservadora personalitzada per
l'Alemanya d'Angela Merkel, s'entén la resposta ferma i pacífica de la
ciutadania, convocada per una jornada de
mobilització general el proper 14 de Novembre.
Però la resposta
no pot esgotar-se en una sola jornada de protesta ni en la pura denúncia o
crítica frontal de les polítiques conservadores dominants. Des de les posicions
i organitzacions que es reclamen dels valors de progrés i equitat social, és
urgent adoptar línies de proposta i oferta de corresponsabilitat efectiva en el
necessari procés col·lectiu de sortida de la crisi.
Els governs,
tampoc el de la Generalitat, no poden deixar de sentir-se interpel·lats.
No n'hi ha prou amb desqualificar les protestes i reivindicacions. Els governs,
també el de la Generalitat han de convocar a la societat real, als empresaris i
treballadors de sector, de cada comarca amb l'objectiu d’iniciar el camí de la
recuperació econòmica i de configuració del nou model productiu que ens haurà
de definir en la Catalunya Estat que tots diem voler construir.
És hora que els diners reservats, amagats o
immobilitzats es transformin en inversions productives i en creació de llocs de
treball.
I la societat,
empresaris i sindicats en primer terme, ha de mostrar-se capaç d'afegir
iniciativa creadora i esforç compartit, ha d'oferir acompanyament i suport
actiu per estimular el retorn a la superfície d'aquests recursos financers i de
capital productiu que avui segueixen esperant, absurdament, l'arribada d'un nou
període de creixement que, de fet, tenen a les seves mans els mateixos agents econòmics
que avui el bloquegen o ajornen.
Eduard Alonso, Joan Armangué, Josep Mª Balcells, Josep Burgaya, Dolors Collell, Ernest Maragall, Maria Àngels Oró, Àlvar Roda, Jordi Serra, Quildo Serrano, Gemma Serrasolsas, Patrícia Silva, Joan Solana i Xavier Vidal (Grup impulsor de Nova Esquerra Catalana).
Article publicat a El Punt/Avui (13 de novembre de 2012)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada