dimecres, 8 de març del 2017
diumenge, 5 de març del 2017
Figueres, ciutat rica o ciutat pobra?
Emissió d'Empordà TV de la conferència 'Figueres, ciutat rica o ciutat pobra?
(La Cate de Figueres, 4 de març de 2017)
dilluns, 13 de febrer del 2017
Ressenya del llibre La Caixa de l’Empordà per a la Vellesa i d’Estalvis als Annals de l'IEE
Fa
cent anys a Figueres es va assistir a la primera fusió entre dues
caixes d’estalvis de la península. Ben cert que es tractà del que
tècnicament es coneix com a fusió per absorció. La caixa que
absorbia era la que actualment coneixem per Caixabank
i que aleshores era la Caixa
de Pensions per a la Vellesa i d’Estalvis.
L’absorbida era la Caixa
d’Estalvis i Mont de Pietat de l’Empordà,
una entitat que pel seu paper pioner a la comarca en el marc de
l’estalvi popular i per les característiques del seu grup social
promotor, mereixia des de fa temps una anàlisi en profunditat de
tota la seva trajectòria, relativament breu (1884-1916) però
intensa.
Joan
Armangué, ex empleat de la
Caixa,
en la seva nova faceta d’historiador tot i que també amb una
voluntat política explícita i evident, ens aproxima a una entitat
d’estalvi massa oblidada al conjunt de la comarca fins i tot per
part dels investigadors en ciències socials. I és que en general,
la història empresarial i financera de l’Empordà ha restat com un
camp erm que necessita d’estudiosos que el treballin per poder
treure’n fruits com aquest llibre i que ens il·luminin sobre les
bases materials en què s’ha construït la contemporaneïtat
empordanesa.
Afirmo
que el llibre té un rerefons polític, a part de divulgatiu, ja que
Armangué ens mostra com la societat figuerenca generava una classe
dirigent amb consciència de lideratge (i control) ciutadà amb
capacitat de transformació i modernització de les estructures
econòmiques. La iniciativa de la Caixa
de l’Empordà
no deixa de ser una peça més en un projecte burgès finisecular per
assolir l’hegemonia dins del territori. En aquest sentit, són
interessants les pàgines dedicades a traçar una biografia del grup
de promotors que al 1883 va sol·licitar l’aprovació del seu
projecte de caixa i mont de pietat. Unes trajectòries individuals
que mereixerien també la seves pròpies monografies. Aquestes
recerques, ben necessàries, ens acostarien més a una classe social
que s’estava formant i que assajava mecanismes d’incidència
política, cultural i econòmica a Figueres i comarca.
Caracteritzar-los
tots ells com a catòlics, conservadors i propietaris, com es fa en
el llibre, s’ajusta perfectament al que els definia a finals del
segle XIX. Però segurament, i aquesta comparació és important per
contextualitzar-los, les seves accions públiques i privades no
necessàriament corresponen, ni de lluny, als seus equivalents del
nostre present. El pensament, i fins i tot sensibilitat, social que
hi havia al darrera, malgrat la seva defensa aferrissada de la
propietat productiva o financera, és ben diferent al d’avui en
dia, un simple liberalisme econòmic sense més fre que les
oscil·lacions del mercat.
Així,
la caixa empordanesa era una entitat pensada per a la gent
treballadora i que pretenia ajudar-los a crear una cultura de
l’estalvi en tant que el millor mecanisme per evitar penúries de
futur a tots els seus impositors. No obstant, no hem d’oblidar i
cal assenyalar-ho, que també era indirectament una forma d’evitar
una potencial conflictivitat social en uns moments de gran
polarització a tot el país, encara que a l’ Empordà en menor
mesura i matisada.
Malgrat
ser la primera entitat d’estalvi de Figueres, només lleugerament
avançada cronològicament en l’entorn geogràfic per la de
Palafrugell (1880), ja hi havia hagut anys abans altres sectors que
havien defensat la via de l’estalvi com a fórmula de millora de la
condició de les classes populars. Diferents moviments reformistes i
obreristes vinculats als diversos republicanismes i polítics
progressistes predicaven, ja des de mitjans segle XIX, l’emancipació
del món del treball associant l’estalvi a certs valors morals i de
justícia social. Però aquestes iniciatives no
s’institucionalitzaren i acabarien en via morta. Seria bo analitzar
el perquè, cosa que ens ajudaria a entendre amb més detall i
precisió la dinàmica de classes a nivell local.
Cal
destacar, que un dels aspectes que més s’emfatitzen al llibre és
l’obra social que va promoure la Caixa de l’Empordà i que a
partir del 1916 fins l’actualitat ha potenciat i desenvolupat la
seva heretera, amb més o menys recursos i intensitat segons èpoques.
Homenatges a la vellesa, festivals infantils de previsió, ajudes a
la inserció professional, promocions d’habitatge social o la
creació d’una biblioteca pública són exemples d’aquesta
política sense la qual no entendríem segurament la Figueres del
segle XX en tota la seva complexitat.
En
definitiva, ens trobem davant d’un llibre que, d’entrada, ens
mostra la trajectòria d’una entitat d’estalvi durant més d’un
segle, però que també ens serveix per acompanyar-nos en l’evolució
d’una ciutat. Des del seu creixement urbanístic fins als
mecanismes de construcció d’un irregular estat del benestar amb
els seus alts i baixos. Precisament, una reflexió final que ens
convida a fer la lectura d’aquest treball és com s’haurien de
gestionar els serveis socials i la cultura en una societat plenament
democràtica i que aspiri a la igualtat d’oportunitat entre tots
els seus ciutadans. Quina ha de ser la fórmula per fer-los més
eficaços? Quin és el component públic necessari i quina és la
presència privada adequada?
Albert
Testart Guri
ARMANGUÉ,
Joan. La
Caixa de l’Empordà per a la Vellesa i d’Estalvis. 100 anys de
“la Caixa” a Figueres (2016).
Figueres: Brau Edicions.
dijous, 9 de febrer del 2017
dimecres, 25 de gener del 2017
Figueres: museus, mites i xifres
Article publicat a EL PUNT/AVUI (25 de gener de 2017)
L'èxit del Teatre-Museu Dalí ha provocat, des de fa anys, que molts
col·leccionistes locals o forans s'hagin fixat en Figueres o el seu
entorn, amb l'ànim de crear-hi el seu propi museu. Enmig d'aquesta
dinàmica, a finals del segle XX, el cineasta Tomàs Mallol va proposar la
creació d'un museu del cinema a la Sala Edison, un espai de propietat
privada.
La història és ben coneguda: la manca d'entesa entre el
col·leccionista i el govern municipal, dirigit per l'alcalde Marià
Lorca, va ser aprofitada per l'Ajuntament de Girona, que va tancar un
acord amb Mallol. La “pèrdua” del museu va ser criticada per molts
sectors ciutadans; entre ells, l'oposició municipal que jo mateix
encapçalava. Des de fa anys, però, crec que vam cometre un error
criticant-lo. Ens vam equivocar i, amb la perspectiva dels fets, crec
que és just reconèixer públicament l'encert de l'alcalde Lorca per no
haver cedit a les pretensions de Tomàs Mallol.
El contingut de l'acord de Mallol amb Girona, anunciat el 2 de gener
de 1994, no tan sols hauria estat insostenible econòmicament per a
l'Ajuntament de Figueres, sinó que hauria estat contraproduent. Per què?
Perquè ens hauria impedit fer el nou Museu del Joguet, nascut de la
compra de l'Hotel París, a mitjans de 1994, i obert al públic, després
de les obres de reforma i rehabilitació, el 12 de desembre de 1998.
Per entendre millor la meva afirmació, deixeu-me posar unes quantes
xifres sobre la taula. Sense entrar en les inversions d'adequació i
millora dels edificis, centrem-nos primer a dir quant van costar les
dues col·leccions. La compra de la col·lecció Mallol per 1.200 milions
de pessetes (7,2 milions d'euros) –a pagar fraccionadament durant cent
anys, aplicant-hi el corresponent increment anual d'IPC– comportava una
paga inicial de 12 milions de pessetes anuals (72.121 euros). Una
quantitat que, aquest 2017, ja s'ha transformat en 132.978,80 euros.
La col·lecció de Josep M. Joan i Pilar Casademont –i dels altres prop
de 900 donants–, que consta d'uns 18.000 objectes, va ser valorada
l'any 2015 en 6.987.170 euros. Però, a diferència de la gironina,
aquesta col·lecció, junt amb el fons artístic i documental que
l'acompanya, ha estat cedida gratuïtament a la fundació i, tal com
estableixen els seus estatuts, restarà sempre a la ciutat de Figueres.
Comparem, a continuació, com funcionen la Fundació Museu del Cinema
–organisme d'iniciativa municipal– i la Fundació Museu del Joguet de
Catalunya –fundació privada amb una clara vocació pública–. Les xifres
també són eloqüents. El pressupost de la primera, el 2015, era de
556.020 euros, i rebia una subvenció municipal de 373.820 euros (el 67%
del pressupost). El pressupost de la figuerenca, en canvi, era de
370.000 euros el 2016, amb una subvenció municipal de 50.143,42 euros
(el 13,5% del pressupost), per col·laboració en les despeses de
funcionament, activitats i manteniment del museu.
Si ens fixem en els usuaris de cada equipament (la suma dels
visitants i els participants de les activitats), podrem comprovar quina
dinamització cultural i educativa exerceixen a la seva ciutat. Així,
durant l'any 2015, el museu gironí va tenir 67.000 usuaris i el
figuerenc 55.000. Aquestes xifres, però, no ens diuen res sobre la seva
capacitat d'atracció de turisme cultural. Aquest indicador, en tot cas,
el podem trobar en la venda d'entrades; així doncs, segons les dades del
2015, el museu gironí va pressupostar per aquest motiu uns ingressos de
95.000 euros (el 17% del pressupost), mentre que el figuerenc, el 2016,
173.900 euros (el 47% del pressupost).
Un altre indicador interessant és el GironaMuseus, l'entrada única
que agrupa els sis museus de la ciutat, amb finalitats de promoció i
difusió conjunta. L'any 2015, el Museu del Cinema va rebre 480 entrades
úniques i en va lliurar 2.716: en total, 3.716 entrades; una xifra que
mostra la baixa capacitat d'atracció de turisme cultural del Museu del
Cinema.
Un cop vistos els números, podem dir que, tot i que ambdós museus
compleixen una funció cultural i educativa molt notable –que són la raó
bàsica i prioritària de qualsevol museu–, tenen en realitat un impacte
econòmic força escàs sobre les seves ciutats. Això sí, l'impacte del
museu figuerenc és un xic superior, tal com demostren les dades. També
queda clar que, a mitjans dels noranta, Figueres no podia assumir un
doble projecte museístic de forma gairebé simultània. Sens dubte, el
resultat del procés viscut ara fa 22 anys va ser el millor possible per a
la ciutat. La compra de l'Hotel París com a punt de partida per
modernitzar el Museu del Joguet, l'ha convertit en punt de referència de
la vida cultural figuerenca, a més de tenir una projecció nacional i
internacional innegable. Per això, val la pena desterrar per sempre del
nostre imaginari col·lectiu que la marxa del Museu del Cinema va ser una
pèrdua. De fet, la col·lecció Mallol no va ser mai de la ciutat!
Siguem justos: molt pocs museus tenen la capacitat d'incidir en
l'economia local. A Figueres, disposem d'un punt d'atracció de
rellevància mundial al cor de la ciutat: el Teatre-Museu Dalí, un motor
autèntic de l'economia figuerenca. Si extrapolem els resultats de
l'estudi d'impacte econòmic de la Fundació Gala-Salvador Dalí (UdG,
2012), el valor de la renda generada per les activitats de la fundació
se situaria al voltant d'un 8% del PIB de Figueres.
Per això, Figueres ha de mantenir la serenor i no deixar-se
enlluernar davant els cants de sirena de determinats promotors
museístics. La prioritat de la nostra ciutat exigeix aprofitar molt més
el potencial dalinià per crear nous llocs de treball, allargar l'estada
del visitant, atreure més nouvinguts d'arreu del món, provocar noves
pernoctacions... Efectes que sorgeixen traient profit de l'eix
Teatre-Museu Dalí/Museu del Joguet/Museu de l'Empordà/Casa Dalí/Oficina
de Turisme/Casa Empordà, que l'Ajuntament de Figueres defensa com a eix
estratègic.
La capital empordanesa té moltes prioritats per resoldre en el
terreny de la cultura, abans d'hipotecar-se amb un projecte que li pot
generar més problemes que solucions. Els mateixos que ens podria haver
provocat acceptar les exigències que Tomàs Mallol demanava a l'alcalde
Lorca. Una lliçó de la qual tots hem d'aprendre i que ens ha de fer
veure que, enarborant el mite d'allò que no va poder ser, una bona colla
de figuerencs hem viscut molts anys equivocats.
Joan Armangué i Ribas
Alcalde de Figueres (1995-2007)
dimecres, 18 de gener del 2017
dilluns, 9 de gener del 2017
Conclusions del seminari '10 anys del Pla director de l'Empordà. I ara què?'
El passat 21 d’octubre de 2016 tingué lloc a
Empúries una jornada per debatre els canvis que ha viscut l’Empordà
en els últims 10 anys, d’ençà de l’aprovació del Pla Director
Territorial de l’Empordà (PDTE). Un pla que fou resultat de la
necessitat, en un moment de grans tensions territorials, d’un
instrument capaç de governar les seves transformacions, respondre
les demandes dels actors locals i al mateix temps, establir objectius
territorials de futur per corregir dèficits i mancances. Aquest Pla
i el seu contingut quedà sense vigència un cop aprovat el Pla
Territorial Parcial de les Comarques Gironines l’any 2010.
Aquesta jornada volia servir per reflexionar sobre
deu anys de transformacions, canvis i dinàmiques que permetessin,
sobretot, establir quina és la situació actual i cap a on
s’encamina aquest territori en els propers temps. Per fer-ho,
alguns experts en la gestió del territori, així com protagonistes
que tingueren un paper rellevant en l’aprovació del PDTE varen ser
convidats a exposar el seu punt de vista.
Els geògrafs Joan Vicente i Javi Martín, de la
Universitat de Girona, exposaren algunes xifres que expliquen alguns
dels canvis principals que s’han produït a l’Empordà en aquest
període de temps, tant des del punt de vista social, econòmic com
ambiental. I les xifres mostren primer de tot com les dues comarques
tenen un comportament similar, i en concret, com la crisi econòmica
ha colpejat amb força la realitat socioeconòmica empordanesa. La
caiguda de l’ocupació en el sector de la construcció i el
consegüent augment de l’atur posen de manifest la dependència
d’aquest sector econòmic. També altres sectors com l’agricultura
han perdut llocs de treball, mentre que la industria i els serveis
s’han mantingut o augmentat pel que fa al seu pes específic en
l’ocupació. Altres dades rellevants mostren com tot i l’augment
de la població en el conjunt del territori, per un costat els
municipis mitjans són els que més han crescut, però també des de
la crisi una part important dels municipis han patit una pèrdua de
població. Des del punt de vista ambiental, els volums de consum
d’aigua i de producció de residus ha baixat, un fet molt positiu
pel que fa al territori. També ha avançat l’aprovació
d’instruments urbanístics municipals, amb l’aprovació de
diferents POUM, així com plans parcials i plans de millora urbana.
A continuació el geògraf Oriol Nel·lo, director general de Planificació Territorial de la Generalitat de Catalunya en el moment de l’aprovació del PDTE, i Marta Ball·llosera ambientòloga i portaveu de IAEDEN-Salvem l’Empordà durant el mateix període, posaren de manifest el seus punts de vista. Per un costat Ball·llosera posa de manifest els riscos que patia l’Empordà en aquell moment, i la necessitat que hi havia de dotar-se d’un instrument de gestió com el PTE. Afegir que una part de les seves reivindicacions varen ser contemplades, però que a dia d’avui hi ha riscos que es mantenen i que cal afrontar-los. A més, hi ha altres elements de gran importància en la gestió territorial que juguen un paper cada cop més rellevant i als quals cal donar-hi resposta com la producció d’energia per exemple. Per últim recollí la necessitat d’aprovar nous instruments que pugin donar resposta a tots aquests reptes, ja que la situació de debilitat del territori és cada cop major.
A continuació el geògraf Oriol Nel·lo, director general de Planificació Territorial de la Generalitat de Catalunya en el moment de l’aprovació del PDTE, i Marta Ball·llosera ambientòloga i portaveu de IAEDEN-Salvem l’Empordà durant el mateix període, posaren de manifest el seus punts de vista. Per un costat Ball·llosera posa de manifest els riscos que patia l’Empordà en aquell moment, i la necessitat que hi havia de dotar-se d’un instrument de gestió com el PTE. Afegir que una part de les seves reivindicacions varen ser contemplades, però que a dia d’avui hi ha riscos que es mantenen i que cal afrontar-los. A més, hi ha altres elements de gran importància en la gestió territorial que juguen un paper cada cop més rellevant i als quals cal donar-hi resposta com la producció d’energia per exemple. Per últim recollí la necessitat d’aprovar nous instruments que pugin donar resposta a tots aquests reptes, ja que la situació de debilitat del territori és cada cop major.
En segon lloc Oriol Nel·lo explicà la tramitació
del PDTE i com d’importants varen ser les demandes del propi
territori per aprovar-lo. Un pla territorial de forta component
física, que dóna resposta als tres sistemes bàsics –assentaments,
espais oberts i infraestructures- , i que volia trobar un equilibri
entre les necessitats del moment i de futur, però que avui s’han
vist estroncades per l’evolució de la crisi econòmica. La pressió
del territori exigia una planificació dels espais oberts, els
assentament i les infraestructures, que preservés els seus valors i
caràcter. Un dels mèrits del PDTE, segons Nel·lo, ha estat que a
partir de la seva aprovació un bon nombre de municipis han aprovat
nous instruments d’ordenació urbana seguint les normes que el PDTE
establí. Nel.lo aposta per la millora dels instruments vigents, fent
especial èmfasi en el component social dels mateixos i seguint
treballant pels reptes o objectius que establia el Pla i que encara
avui són vigents. Avui la societat té greus necessitats i des
l’urbanisme i la gestió del territori cal donar-hi resposta, anant
de la mà la societat civil i les administracions.
Finalment, Antoni Puigverd va fer un recorregut
per la seva relació i percepció vital amb l’Empordà, un
territori que avui es mira amb una certa distància. Aquesta
distància és la que, des del seu punt de vista, el territori ha
patit una deriva cap una certa banalització dels seus valors
–paisatgístics, patrimonials, socials,...- i cap a una accentuació
de determinades patologies de desequilibri i desestructuració. Com a
factor clau de recuperació o, més enllà, de progrés, Puigverd
apuntà cap a la formació en general i la professional en concret,
posant com a exemples territoris propers que al seu entendre havien
fet aquesta aposta amb èxit, possibilitant el manteniment o el
reforçament d’una economia més equilibrada i productiva, menys
depenent en definitiva del turisme i la construcció.
Aquests darrers punts van ser en bona mesura els
protagonistes del debat final de la jornada. Assistents representants
del “món” del turisme defensaven l’aportació positiva del
sector i reclamaven sortir dels estereotips i filar més prim en les
crítiques: hi ha molts de tipus de turistes i d’oferta turística.
També va tenir recorregut en el debat la qüestió de la formació,
encara que en aquest cas va ser majoritàriament per evidenciar les
mancances al respecte i el seu caràcter estratègic.
En aquest torn, Eduard Carbonell defensà una
planificació que tingui en compte les diverses procedències dels
ciutadans de l’Empordà. El que vol dir cultures diferents. Així
mateix, que s’abandonar el mite per anar a la realitat, evitant fer
pobles “pessebre”, i sempre des d’una la visió global de tots
els factors, millor que la suma de les visions parcials.

Quant al primer, i en comparació a la situació de fa deu anys, especialment Nel.lo reclamava la seva presència, davant una certa sensació de cansament de l’”activisme” que es podia interpretar d’alguna intervenció. Ball.llosera, des de la seva continuada persistent, tant expressava la inquietud per una evident “desconnexió” ciutadana dels problemes territorials com reivindicava el mèrit dels que hi són. Quant a la qüestió del lideratge, les intervencions més que discrepants van ser coincidents en apuntar la seva absència com un dels problemes del territori empordanès o, més ben dit, dels territoris doncs l’Alt i el Baix Empordà ho comparteixen també per separat.
PUNTS RESUM
-
Vigència dels criteris i objectius del Pla director, aprovat l’any 2006, adaptant-los, però, a la nova realitat social, demogràfica, econòmica, ambiental i territorial.
-
Elaborar una cartografia dels equilibris i desequilibris territorials, davant la pèrdua de població en una part important de municipis i la diagnosi de la salut del territori en aspectes com l’aigua, l’energia, habitatge, equipaments, etc., amb l’objectiu de redifinir el model territorial.
-
Diagnosticar els problemes ambientals (aigua, residus, purins,...) i estudiar la capacitat de càrrega del territori davant els escenaris de canvi climàtic.
-
Avançar cap a un major reequilibri de l’estructura econòmica empordanesa, davant de la seva excesiva tercerització, de la dependència de la construcció en ocupació i de la pèrdua en agricultura.
-
Apostar pel creixement i la implantació de la indústria agroalimentària i pels sectors de la nova economia.
-
Urgència en la implantació d’un nou mapa de formació professional per a millorar la qualificació laboral per ser competitius per a la localització de nous sectors econòmics emergents i en la creació d’un nou mercat de treball.
-
Davant l’augment de les desigualtats, prioritzar les polítiques socials des de l’urbanisme i la gestió del territori. La Llei de Barris és l’instrument prioritari i urgent que necessiten els municipis empordanesos amb més població. Incorporant, tanmateix, les cultures de les diverses procedències dels ciutadans de l’Empordà.
-
Apostar per un turisme de qualitat, que reconegui les potencialitats i la singularitat de l’Empordà, basades en la realitat i defugint de la «pessebrització» dels pobles empordanesos.
-
Avançar cap a una gestió global del territori, incorporant com a elements estratègics la cultura i el patrimoni, potenciant el concepte de paisatge cultural, que incorpori tots els continguts que s’hi sobreposen: Patrimoni Cultural, Patrimoni Natural, Patrimoni Antropològic, etc.
-
Cal potenciar la governança de l’Empordà, establint sinergies i línies d’actuació conjuntes entre les comarques de l’Alt i el Baix Empordà, que assumeixi el lideratge en els canvis i transformacions del territori.
Clica a Annex conclusions
(dades econòmiques, demogràfiques, socials, ambientals, d'habitatge i planejament sobre l'Empordà)
Delegació a l’Empordà
Subscriure's a:
Missatges (Atom)